RODNOVĚŘÍ

Rodná víra obnovuje původní předkřesťanskou víru Slovanů českých zemí. Toto předkřesťanské náboženství Slovanů českých zemí je součástí společného obecně slovanského náboženství. Obecně slovanské náboženství náleží do rodiny náboženství indoevropských. Indoevropská náboženství mají mnohé vazby s jinými euroasijskými náboženstvími a nakonec i shodné obecně antropologické rysy s ostatními etnickými náboženstvími celého světa.

Slovanské náboženství se však nedochovalo do dnešních dnů v neporušené podobě. Proto musíme toto náboženství rekonstruovat, doplňovat a oživovat. Pro rekonstruované, doplněné a oživené slovanské náboženství se obvykle užívá novodobý název slovanské rodnověří. Objevují se i jiné názvy – slovanské pohanství, jazyčnictví či jazyčství, starověří, perunismus a některé další. Vše označuje jeden a tentýž jev.

Rodnověří náleží mezi tzv. rekonstrukcionistické směry novopohanství. To znamená, že respektujeme a pro naši náboženskou praxi využíváme výsledky vědeckého výzkumu v oblastech historie, archeologie, etnografie, religionistiky, lingvistiky, antropologie a dalších oborů. To však neznamená, že bychom vytvářeli jen neživou repliku historického slovanského pohanství. Jsme moderní lidé a žijeme v současném světě. Víru svých dávných předků ctíme, historická přesnost však pro nás není zákonem a tam, kde je tomu zapotřebí, uzpůsobujeme svou náboženskou praxi současným poměrům. Svým rozsahem omezená historická svědectví nejsou jediným zdrojem naší obřadní činnosti, mezery doplňujeme intuicí za pomoci citu a rozumu a inspirací jsou i naše vlastní životní zkušenosti. Naše náboženská praxe není ustrnulá, ale jsme otevřeni diskusi, novým poznatkům a podmětům.

V souladu s vědeckými poznatky přistupujeme též k pramenům, které užíváme při utváření naší náboženské praxe. Proto neužíváme prameny, jež jsou odbornou veřejností jednoznačně označeny za padělky, jako je např. tzv. Velesova kniha nebo české Rukopisy. Opatrně se též stavíme k pramenům, jejichž věrohodnost je sporná, jako je např. Slovo o pluku Igorově. Současně se distancujeme od moderní fantasmagorické literární produkce, jako jsou především tzv. Slavjano-árijské védy Alexandra Chiněviče, a od jeho Staroruské inglistické církve pravoslavných starověrců-inglingů a od dalších pseudovědeckých výkladů slovanských dějin a od jakýchkoliv snah o manipulativní a demagogické zneužívání slovanské víry.

Je nám cizí dogmatismus v jakékoliv podobě a uznáváme právo člověka na individuální přístup k víře. Každý rodnověrec je v náboženském životě svobodnou, svrchovanou a plnoprávnou osobností. Proto nemáme a nepotřebujeme žádné instituce, které by stanovovaly náboženská dogmata nebo závazná pravidla náboženské praxe. Též mezi námi není místo pro samozvané jedince, kteří by chtěli svou autoritu stavět na tom, že se by se prohlašovali za jakýmkoliv způsobem vyvolené, neomylné, osvícené či předurčené nám předkládat pouze jim zjevené pravdy.

Komentáře

  1. Velmi sa mi paci vasa stranka. Zial , som zo Slovenska, takze je pre mna obtiazne zucastnovat sa vasich podujati. Napriek tomu vas chcem poprosit o informacie o vasej cinnosti do mojho mailu. Dakujem.
    PS Zaujimaju ma hlavne slovanske ritualy a chcela by som vediet, ci naozaj prinasaju prospech: napriklad ako a ktoreho boha uctievat , aby bol napriklad dazd. Vlastny prospech ako peniaze, materialny statok apod. ma az tak nezaujima, ale nasla som sa v Slovanstve, pretoze mikujem prirodu, stromy. Uz davno citim ich silu, no bola som krestankou a uvedomila som si, ze do krestanskeho kostola jednoducho nepatrim. Okrem toho, velmi dolezita vec je, ze v rodnoveri a Slovanstve je zena ako taka prirodzene uctievana a nie potlacovana. Takisto rodenie, sexualna energia…. rada si precitam nieco od vas.

  2. Prekvapuje ma, ze Velesovu knihu oznacujete za falzifikat, tak ako Slavjano – arijske vedy za spekulativny rukopis. Ako sa staviate k Santia – vedam , napisanym na tabulkach ?

    1. Ano, Velesovu knihu pokládáme za padělek, což je plně v souladu s postojem odborné veřejnosti. Její nepravost přesvědčivě dokázaly např. výzkumy O. V. Tvorogova, A. A. Zalizňaka a dalších odborníků. Za jejího autora shodně označili J. P. Miroljubova, jejího údajného objevitele v 50. letech 20. stol.

      Tzv. Slavjano-árijské védy (tzv. santii védy jsou jejich částí) nejsou ani padělkem, je to moderní literární produkce. V 90. letech 20. stol. je sepsal a publikoval A. J. Chiněvič pro svou sektu zvanou Staroruská církev pravoslavných starověrců-inglingů. Jejich obsahem jsou fantasmagorie, které nemají s vírou starých Slovanů prakticky nic společného. Od toho se jako Rodná víra zcela distancujeme.

      Jinak informace o naší činnosti jsou na těchto stránkách pod kolonkou „Naše činnost“. O déšť bych prosil především Peruna. U jižních Slovanů sloužil k přivolávání deště obřad zvaný Dodola nebo Perperuna, článek o něm je též umístěn na těchto stránkách.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.